קפאין – חומר מעורר פעיל, נמצא בין מרכיבי הקפה, תה, משקאות ממותקים ואנרגטיים ובכמויות קטנות יותר בשוקולד. ולמרות שאנחנו מאוהבים במצרכים אלה מזמן, בתקופה האחרונה נשמעות קולות של חוסר אמון: האם הקפאין בריא או מזיק לבריאות?
תגלו יותר על התכונות הטובות והרעות של הקפאין ותמצאו תשובות על השאלות המעניינות אתכם.


השפעת הקפאין על הגוף:

הורמונים:
השפעת הקפאין על גוף האדם מורגשת כבר בדקות ראשונות לאחר צריכתו והיא נשמרת במשך הרבה שעות – בממוצע בין ארבע עד שש שעות. אחרי שהוא מגיע לגוף, הקפאין משפיע על ההורמונים הבאים:

- אדנוזין: הקפאין יכול להפריע לספיגת האדנוזין, אשר מרגיע את הגוף, מה שמחזק את הריכוז, אך יכול לגרום להפרעות שינה.

- אדרנלין: יחד עם הקפאין אל תוך הגוף מגיע האדרנלין, מה שגורם לעליה חדה של אנרגיות אשר כעבור זמן מה מתחלפות בירידת כוחות ואפתיה. אם להפחתת האפקט הזה אתם מגבירים את מנת הקפאין, בסופו של הדבר תעבירו את היום במצב מעורר, ובלילה לא תוכלו להירגע ולהירדם.

- קורטיזול: הקפאין מעלה את רמת הקורטיזול (הורמון המתח) בגוף, מה שיכול לגרום להתפתחות של תופעות לוואי לא רצויות: עליה במשקל ומצב רוח רע עד מחלות לב וסכרת.

- דופמין: הקפאין מעלה את רמת הדופמין בגוף, כלומר, האפקט הוא עושה דומה להשפעת האמפטמינים, שלאחר צריכתם נוצרת תחושת טשטוש שמתחלפת במהרה בפעילות יתר או להיפך, בדיכאון. שינויים ברמת הדופמין יכולים לגרום להתמכרות.


שינויים שגורם הקפאין בגופינו, יכולים להביא לתופעות לוואי שליליות וחיוביות:

- שינה: הקפאין יכול להשפיע על השינה, להפחית את הישנוניות ולקצר על ידי כך את שעות השינה. כתוצאה מכך נשאר פחות זמן לתהליכי התחדשות בגוף, מה שבא לידי ביטוי במצב הבריאות. זה מפליא, אך הקפאין לא משפיע על רמת השינה, דומה למשפיעים אחרים, לכן עדיף לצרוך קפאין, מאשר משקאות אנרגטיים וחומרים מעוררים אחרים, כשיש צורך להעלים את הישנוניות.

- משקל: מומחים רבים חושבים שעליה ברמת הקורטיזון גורמות לחיזוק המשיכה למוצרים עתירי שומן ופחמימות, מה שגורם להצטברות השומן בגוף. חוץ מזה, עליה ברמת הקורטיזון תורמת לחיזוק המשיכה אל מוצרים עם רמת קפאין גבוהה – נוצר מעגל סגור שקשה לצאת ממנו.

החדשות הטובות הן שהקפאין תורם לחילוף החומרים. בנוסף הוא מגדיל בכ 30% את שריפת השומנים, אם צורכים אותו לפני פעילות ספורטיבית. יתר מכך, הקפאין שומר על רמה גבוהה של סוכר בדם, מה שמפחית את תחושת הרעב.

- ספורט: אם הקפאין מעלה את רמת הקורטיזון והורמונים אחרים, לאחר העלמת האפקט הזה אתם מרגישים נפילת כוחות, עייפות ואפילו דיכאון.
- אפקט חיובי: המדענים גילו שקפאין בכמויות מוגבלות מעלה את המצב הפיזי ואת האפקטיביות באימונים. זה בשילוב עם אפקט שריפת השומנים בזמן אימון, יכול להעלות את האפקטיביות מפעילות גופנית ויאפשר לכם לחזור לכושר, אם צורכים את הקפאין בזמן מתאים.
עמודים:
<<
>>
הוסיפו תגובה
תגובות לכתבה




בניית אתרים  Credo   כתבו לנו אודות RSS  RSS


כל הזכויות שמורות ל styler
כל התוכן המפורסם באתר הינו בבעלות הבלעדית של מקימי ועורכי האתר .
כל השימוש בתוכן של האתר מותר אך ורק באישור של בעלי האתר.